POSTAJAM KOLESAR
AKTIVNOSTI ZA UČENCE, KI SE PRIPRAVLJAJO NA KOLESARSKI IZPIT
Vključeni: 3., 4. ali 5. razred
IZVEDBA:
V okviru razpisa lahko šola izvede 2 ali več nalog. Za uvrstitev v vrednotenje nalog in pridobitev nagrad za učence je minimalna izvedba dveh nalog. S tem šola pridobi praktične nagrade. Šole, ki v programu sodelujejo z oddajo 3 nalog ali več, lahko posegajo po najvišjih mestih in se za končno uvrstitev upoštevajo 3 njihove najvišje vrednotene naloge. Kriteriji za vrednotenje nalog so jasni in poznani. Komisija po danih kriterijih vrednoti naloge.
CILJI:
Sklop Postajam kolesar ponuja 6 različnih nalog v katerih so zajete teme:
- Izboljšanje kolesarskih spretnosti – učenci skozi praktične naloge razvijajo veščine, ki so ključne za varno vožnjo s kolesom.
- Razumevanje prometnih pravil – naloge vključujejo učenje in utrjevanje cestnoprometnih predpisov, ki jih morajo kolesarji poznati.
- Prepoznavanje nevarnosti v prometu – učenci se učijo prepoznati nevarne situacije in kako se jim izogniti.
- Spodbujanje trajnostne mobilnosti – poudarek je na kolesu kot okolju prijaznem prevoznem sredstvu.
- Ozaveščanje o najpogostejših prekrških kolesarjev – učenci analizirajo in razumejo, kako lahko nepravilno vedenje ogroža njihovo varnost.
ROKI ODDAJE NALOG: Prva naloga se odda do 30. 12. 2025 in ostale naloge do najkasneje 31. 3. 2026.
TOČKOVANJE: V kolikor šola opravi vsaj 2 nalogi prejme z razpisom določene nagrade za učence ter zaključi sodelovanje z nižjim številom točk. Vsaka naloga je lahko ocenjena z največ 10 točkami, torej lahko šola z izvedbo 3 nalog skupaj osvoji največ 30 točk v sklopu »Postajam kolesar«. Dodatno šola lahko prejme do največ 3 točke za pripravo in deljenje objav/novic (deljenje ene opravljene naloge prinese 1 točko).
V kolikor šola izvede 4 ali več nalog, se pri ocenjevanju upošteva 3 najbolje ocenjene.
NALOGE:
Prikaz nalog skupaj s kriteriji ocenjevanja in točkovanjem za vse naloge je na voljo v celotnem razpisu TUKAJ.
NALOGA 1: LIKOVNI IZDELEK Z NASLOVOM: VARNO KOLO - MOJE PREVOZNO SREDSTVO
Učenci naj s pomočjo likovnega izražanja predstavijo varno kolo. Pri tem naj razmišljajo o tem, kaj vse mora vsebovati kolo za varno vožnjo – od tehnične opreme (luči, odsevniki, zavore, čelada) do dodatkov, ki povečujejo vidnost in udobje.
Posreduje se:
- dve skici izdelkov učencev ali skupin,
- kratko poročilo o izvedbi (kdaj, koliko otrok, kako itd…),
- dva najboljša likovna izdelka (slika, risba, maketa, prostorsko oblikovanje), izdelana iz trajnostnih/odpadnih materialov - skupinski izdelek ali izdelek posameznih učencev.
NALOGA 2: LITERARNI IZDELEK Z NASLOVOM: MOJA VOŽNJA S KOLESOM
- Učenci napišejo doživljajski/domišljijski spis* ali anekdoto ali pesem ali zgodbo, v kateri opišejo svojo izkušnjo s kolesarjenjem ali domišljijsko zgodbo, kako bi/bo izgledala vožnja s kolesom.Posreduje se:
Posreduje se:
- Idejno zasnovo (osnutek, miselni vzorec, načrt besedila),
- trije izbrani najboljši literarni izdelki (Moja vožnja s kolesom – čistopis) učencev v digitalni ali tiskani obliki.
NALOGA 3: KVIZ - POZNAM PRAVILA VARNEGA KOLESARJENJA
Učenci pripravijo in sodelujejo v kvizu, s katerim preverjajo znanje o pravilih varnega kolesarjenja. Vprašanja zajemajo teme, kot so prometni znaki, oprema kolesa, varno vedenje v prometu, pomen čelade, pravila vožnje varne vožnje po cesti in trajnostna mobilnost. Učenci v enem oddelku/skupini pripravijo vprašanja. Kviz izvedejo v drugem oddelku/skupini ali na šolskem dogodku v živo ali preko spletne platforme.
Posreduje se:
- Pripravljen/zapisan kviz: seznam vprašanj (najmanj 10 vprašanj in odgovorov),
- scenarij ali krajši zapis oz. poročilo: opis izvedbe kviza (kje, kako, kdo je sodeloval, koliko skupin je sodelovalo…),
- dokazila o izvedbi: fotografije ali videoposnetek do 3 min.
NALOGA 4: PRIROČNIK ZA VARNO KOLESARJENJE IN NJEGOVA PROMOCIJA
Učenci pripravijo priročnik z navodili, ki jasno in razumljivo predstavi pravila in priporočila za varno kolesarjenje ob upoštevanju cestnoprometnih predpisov in pravil ter trajnostne mobilnosti. Priročnik naj bo pregleden (kazalo – uvod, glavni del in zaključek, kot povzetek in viri ter povezave). Učenci promovirajo priročnik na šoli in v širši skupnosti.
Posreduje se:
- Priročnik - končni izdelek v tiskani/digitalni obliki (pdf, PPT, videoposnetek, fotografije, priročnik….),
- kratek opis ali poročilo promocije priročnika - kako in kdaj je potekala promocija, način izvedbe, itd…
- dokazila izvedbe promocije (video/foto material...).
NALOGA 5: OKROGLA MIZA Z NASLOVOM: PRILOŽNOSTI IZBOLJŠAVE KOLESARSKE INFRATRUKTURE V OKOLICI ŠOLE OZ. LOKALNEM OKOLJU
Učenci pripravijo in izvedejo okroglo mizo, na kateri skupaj z lokalnimi deležniki (župan, predstavniki občine, SPV, policije, starši, učitelji…) razpravljajo o stanju in možnostih izboljšav kolesarske infrastrukture v okolici šole ali širšem lokalnem okolju. Namen je spodbuditi dialog, predstaviti opažene težave in predloge učencev ter poiskati konkretne rešitve in jih posredovati lokalni skupnosti.
- Scenarij – kdaj in kje je potekala aktivnost in kdo je sodeloval, nabor vprašanj,
- krajši (pol strani) zapis oz. poročilo ključnih ugotovitev in predlogov, sprememb, izboljšav kolesarske infrastrukture v okolici šole oz. lokalnem okolju,
- videoposnetek do 3 min ali fotografije.
NALOGA 6: INTERVJU - KOLESARJENJE V TUJINI IN PRIMERJAVA S SLOVENIJO
Učenci poiščejo osebe za intervju - najmanj 1 osebo iz/v tujini. Učenci izdelajo scenarij intervjuja in sestavijo vprašanja. Po izvedem intervjuju zapišejo ključne ugotovitve, razlike, primerjavo pri kolesarjenju v tujini in v Sloveniji.
- scenarij – kdaj in kje je potekala intervju in kdo je sodeloval, nabor vprašanj,
- zapis, prezentacija oz. predstavitev ključnih ugotovitev primerjave med Slovenijo in tujino,
- videoposnetek do 3 min (izsek iz intervjuja) ali fotografije.
ali zapisan povzetek na pol strani.
!
Pomembno je, da se v okviru izbrane teme naloge opravi v zahtevani obliki, npr. intervju, video/reels, likovno ustvarjanje ipd... Točne specifikacije posameznih oblik so na voljo v tekstu razpisa.